At Kurser

Derfor skal du have et hæve sænkebord

Afadmin

Derfor skal du have et hæve sænkebord

Videnskaben er ikke længere i tvivl: stillesiddende arbejde er ekstremt destruktivt for vores kroppe. Menneskekroppen er bygget til motion. Igennem 3-4 millioner års evolution har vi udviklet os fra skovboere til savanneløbere. Det er først de seneste par tusinde år, at vores livsstil har ændret sig. At vi en stor del af dagen sidder ned for at arbejde, eller i fritiden, har været sådan i kun få generationer.

At de fleste af os overhovedet har fritid, er faktisk en meget ny udvikling. Evolutionært set, er det kun ganske få øjeblikke. Dvs. udviklingen er så ny, at vores kroppe ikke har haft en chance at kunne tilpasse sig.

Her finder du en god guide til hæve sænkeborde, hvor du kan læse alt om funktion, design etc.

Hvorfor er stillesiddende aktiviteter så destruktive?

Det er de på flere end en måde. En siddende stilling begrænser blodomløbet i hele kroppen. Det er særdeles alvorligt for de indre organer, som oveni købet også kan blive klemt. Også hjernen lider af formindsket blodomløb. Det betyder at dine mentale præstationer også lider, når du sidder ned i længere tid. Det er ting som koncentration og kognitive evner.

Men allerværst er det for ryggen. Mange tror at man får dårlig ryg af for hårdt arbejde. Det kan naturligvis godt være en årsag, når ryggen overbelastes i længere perioder. Men faktisk er det en af de mere sjældne årsager.

Slidgigt er først og fremmest en bivirkning af stillesiddende aktivitet

”Slidgigt” har nemlig ikke ret meget med slid at gøre. Navnet stammer fra en gammel medicinsk misfortolkning af årsager. Fordi mange arbejdsmænd med alderen fik slidgigt, troede læger at deres rygge og led simpelthen var slidt ned. I dag ved vi at slidgigt er en autoimmun sygdom, hvor kroppens immunsystem angriber bruskvæv. Hvorfor kroppen gør det, er stadig en gåde. Men videnskaben har indtil videre fundet adskillige årsager og forstærkende faktorer.

Mangel på motion, forkert ernæring og arvelige faktorer får hovedskylden.

Men værre endda, så slider stillesiddende aktiviteter også ryggen ned. Det lyder måske lidt underligt, men prøv at tænk med:

Rygsøjlen har det skidt med at sidde stille

Ryggen er en indviklet mekanisk konstruktion med mange bevægelige led. Rygsøjlen skal holde hele kroppen oppe, og tager de meste af kroppens vægt, minus benene. Det samme gælder når du sidder ned. Der skal ryggen bære den samme væg som under bevægelse. Mellem ryghvirvlerne sidder stødepuder. Det er bruskskiver, fyld med en væske.

Når du bevæger dig, skifter belastningen på stødepuderne hele tiden, og det kan de godt tåle. Men når du sidder stille, især når ryggen også er krummet, så bliver belastningen meget ensidig. Og det kan bruskskiverne ikke tåle så godt.

De fleste diskusprolapser sker i dag pga. stillesiddende aktiviteter, og ikke pga. hårdt fysisk belastning.

Derfor er det enormt vigtigt at du har et hæve sænkebord til dit kontorarbejde. Det er underordnet om det er en ekstern arbejdsplads eller et hjemmekontor. Det vigtige er at du kan skifte stilling og undgår at sidde ned i for lange perioder. Og når du sidder ned, skal du have en rigtig god kontorstol.

Din ryg og dit helbred vil takke dig for det.

Om forfatteren

admin administrator